Sittande benspark

Träningsdetaljer för Sittande Benspark

  • Primary Muscle
    Framsida lår
  • Equipment
    Maskin
  • Level
    Lätt

Muskelgrupper och syfte

Sittande benspark är en benövning som utförs i maskin. Det är en av väldigt få benövningar som enbart tränar och fokuserar på framsida lår. Läs gärna på lite mer om framsida lårs anatomi här.
Tyvärr är det alltför många som hetsar med tunga vikter i övningen och sparkar upp vikterna. Detta är fel utförande av benövningen som istället ska utföras med kontrollerade och lite långsammare repetitioner. Detta för att bäst kunna isolera muskeln.

Utförande Sittande benspark

Sätt dig ner i maskinen med benen bakom det rundade skyddet. Försök hålla knäna så nära varandra som möjligt för extra isolerande effekt. Håll fast i handtagen som finns på sätets sidor. Din rygg ska hela tiden ligga mot ryggstödet och din rumpa ska vara pressad mot sits och ryggstöd hela tiden. Du är nu i startpositionen för sittande benspark.

Från startpositionen pressar du upp den rörliga delen av maskinen tills benen är helt utsträckta. Utför övningen långsamt. Du ska inte sprka upp vikten utan trycka upp den. Gå tillbaka till utgångspositionen långsamt och upprepa övningen. I denna övning kan du arbeta extra mycket med att hålla emot vikten på vägen tillbaka. 

Sträcker du ut tårna så att de pekar framåt i toppläget så tränar du övre delen av framsida lår mer

Tips för Benspark

  • Luta gärna ryggstödet så att du har minst 90 graders vinkel mellan ben och överkropp, gärna mer
  • Bra övning som isolerar framsida lår
  • Utför övningen långsamt istället för med mycket vikt
  • Håll emot ordentlig på vägen tillbaka
  • Du ska inte sparka upp vikten utan trycka upp den
  • Din rumpa ska hela tiden ligga mot ryggstöd och sits på maskinen
  • Gunga inte med överkroppen, ryggen ska ligga mot ryggstödet hela tiden
  • Sträcker du ut tårna så att de pekar framåt i toppläget tränar du övre delen av framsida lår mer
  • Viktigt att gå hela vägen upp och ner, full range of motion

Related Exercises