Övningsbank för alla muskler

I vår övningsbank hittar du styrkeövningar för alla kroppens olika muskelgrupper. Samtliga styrketräningsövningar beskrivs med illustrationer och tillhörande tips och råd gällande teknik och utförande. På så sätt kan du utföra övningarna var du vill, på rätt sätt

Mer om vår övningsbank

Du har hört om marklyft, knäböj och alla andra viktiga basövningar som alla bör ha med i sitt träningsprogram. Du vet dock inte riktigt hur du ska göra eller vill ha tips på hur du kan effektivisera utförandet för bättre resultat. I vår övningsbank har övningarna illustrationer på utförandet där du kan se hur rörelsen går till. Vi har även tagit fram instruktionsvideos med några av Sveriges främsta fitnessprofiler, där du kan se övningen utföras på ett korrekt sätt. På varje övning presenteras också en muskelkarta för att du ska veta exakt vilka muskelgrupper som ansträngs vid den utvalda övningen.

Variation är bra i träningen för att utmana musklerna på nya sätt med nya rörelser. När man chockar musklerna bryts de ner för att sen under återhämtningen byggas upp. Med mer variation i din träning stimulerar du just den muskelaktiviteten och ökar på så sätt din muskeltillväxt. Är du en situps fantast? I vår övningsbank hittar du variationer på traditionella magövningar, såsom situps på en pilatesboll eller varför inte en Russian Twist, som är mångas favoritövning för magmusklerna. Ha tålamod! Muskler växer inte på en dag. Det finns många processer och livsstilsval som påverkar tillväxten av dina muskler och det kan du läsa mer om i vår artikel här.

Är du en rutinerad styrketränare? Har du tränat länge och tycker att du känner till precis alla övningar som finns? Tänk out of the box. Rörlighetsträning kan kännas “lamt” för många som lyfter vikter. Däremot kan ökad flexibilitet och rörlighet i muskler och leder resultera i att du presterar ännu bättre i dina styrkeövningar. Rörlighetsträningen som du hittar i vår övningsbank är speciellt utvald för att jobba med lederna i ytterläge. När du kan jobba med lederna i ytterläge, kan du också utföra dina styrkeövningar i fullt rörelseutslag som ger bättre resultat i både muskeltillväxt och styrka.

Många av oss lever ett hektiskt liv och mellan jobb, hemmet och potentiell familj, finns det ibland inte så mycket tid kvar att dra till gymmet. Vill du ändå träna? Hemmaträning är absolut effektivt och underskattat av många. Vet du inte hur du ska träna utan vikter och diverse redskap som finns på gymmet? Vår övningsbank består av många övningar som kan köras med bara kroppsvikten som tyngd och funkar därför utmärkt att köra hemma. För mer information om att träna hemma kan du kolla in Denice Lundevalls träningsprogram som är skräddarsytt för hemmaträning.

Har du äntligen bestämt dig för att börja träna? Först och främst, bra jobbat – det kan vara ett av de viktigaste hälsobesluten du tar i ditt liv. Första gången på gymmet kan vara smått skrämmande med massa maskiner, tunga vikter och människor som ser ut som att de är födda på gymmet. Oroa dig inte, i vår övningsbank kan du enkelt hitta övningar utefter kroppsdel eller form av styrkeövning du vill utföra och börja där. Träning har en inlärningsprocess precis som allt annat i livet. Bemästra tekniken först och öka på vikterna sen, så kommer du få grymma träningsresultat. Om du är sugen på att följa ett träningsprogram kan du kolla in våra träningsprogram för nybörjare här.

Sammanfattningsvis är vår övningsbank en hub för alla som tränar, behöver inspiration eller har precis börjat träna och vill lära sig mer. Du kan hitta många av våra övningar i alla våra träningsprogram. Här kan du, med guidning av fitnessprofiler, följa just det träningsprogram som passar dina träningsmål, din erfarenhet och livsstil bäst. Många gånger är det också lättare att hålla motivationen vid liv när man följer något sorts schema.

Vi hoppas att du kan inspireras av vår övningsbank. Kör hårt!