Axelpress i maskin

Träningsdetaljer för Axelpress i Maskin

  • Primary Muscle
    Främre axlar
  • Secondary Muscle
    Mellersta axlar, Triceps
  • Equipment
    Maskin
  • Level
    Lätt

Muskelgrupper och syfte

Axelpress i maskin är ett bra alternativ till den vanliga axelpressen med hantlar. Övningen är bra och är dessutom enkel att utföra. Den passar sig därför för nybörjare eller personer med begränsad erfarenhet av styrketräning samtidigt som den ger erfarna styrketränare en effektiv axelövning för drop sets.

Axelpress i maskin är väldigt lik militärpress och hantelpress för axlarna. Den stora skillnaden är att den är fixerad och bara kan röra sig uppåt. Detta isolerar rörelsen så att i princip enbart axlar tränas. Triceps kommer dock även att tränas när du rätar ut armbågsleden.  

Utförande Axelpress i maskin

Sätt dig i maskinen med rak rygg. Greppa handtagen. Tryck armbågarna lätt framåt samtidigt som du drar skuldrorna lätt nedåt och bakåt. Om det ”spänner” under och bakom armhålan så håller du rätt startposition. Tryck sedan upp handtagen till raka armar medan du håller ner och bak axlarna. Vänd tillbaka rörelsen och kom kontrollerat och långsamt ner till bottenläget igen.

Låt inte viktplattorna slå i varandra i bottenläget. Då kommer spänningen på musklerna att försvinna och de får vila. Vänd alltså i bottenläget innan detta sker.

Maskiner är statiska och din kropp kanske inte passar för just den du sitter i. Vid smärta och obehag bör du avbryta övningen och hitta en alternativ.

Tips Axelpress i Maskin

  • Dra tillbaka axlarna och ihop med skulderbladen, tryck fram bröstet
  • Som med alla andra sittande pressövningar, se till att behålla en bra hållning med rak rygg under hela övningen
  • Titta framåt
  • Håll emot ordentligt på vägen ner
  • Maskinen isolerar axlarna mer än övningar med hantel och skivstång
  • Övningen passar perfekt för snabba drop sets
  • Låt inte viktplattorna slå i varandra i bottenläget, då får musklerna vila ett kort tag
  • Maskiner är statiska och passar inte alla, byt övning vid smärta

Related Exercises