Band pull aparts

Träningsdetaljer Band Pull Aparts

  • Primary Muscle
    Bakre axlar
  • Secondary Muscle
    Triceps, Mitten rygg, Trapezius
  • Equipment
    Gummiband
  • Level
    Lätt

Muskelgrupper och syfte

Band pull aparts är en enkel övning men också en ganska genialisk sådan. Rörelsen stärker musklerna i din övre rygg samtidigt som den stabiliserar lederna i skuldrorna. Genom att förbättra och stärka dessa områden kommer du att öka din styrka i övningar såsom bänkpress, knäböj och marklyft.

Övningen kan köras som en uppvärmning med 10-20 reps eller som del av ett träningsprogram med 50-100 reps. Den r också bra att göra på resan eller hemma om du inte ha tillgång till hantlar och maskiner.

Utförande Band pull aparts

Greppa gummibandet ute i ändarna. Ställ dig med fötterna axelbrett och med rak rygg. Spänn upp bandet lite lätt i brösthöjd. Blicken framåt.

Dra axlarna lätt bakåt och nedåt, ”brösta upp”. Dra därefter isär bandet tills armarna är minst i linje med kroppen och bandet nuddar bröstet. Knip samtidigt ihop skulderbladen helt. Släpp därefter tillbaka till utgångspositionen och låt skulderbladen åka isär igen.

Tips Band Pull Apart

  • Gummibandet ska alltid vara lite spänt
  • Dra tillbaka axlarna och tryck fram bröstet
  • Lyft inte upp axlarna mot dina öron när du tar i
  • Dra båda armarna på exakt samma sätt annars snedbelastar du
  • Håll emot vikten på vägen tillbaka. Det är som jobbigast längst ut, utnyttja det

Related Exercises