Windshield Wipers

Träningsdetaljer Windshield Whipers

  • Primary Muscle
    Sneda magmuskler
  • Secondary Muscle
    Inre magmuskler
  • Equipment
    Kroppsvikt
  • Level
    Lätt

Varför gör man Windshield Wipers?

Detta är en rotationsövning för magmusklerna som är perfekt för gymmet men även hemmaträning. Det är främst de sneda magmusklerna som kommer få arbeta.

Lägg dig på rygg och lyft upp benen så att de ligger 90 grader mot golvet. För ut dina armar och tryck handflatorna mot golvet. Har du även 90 graders vinkel på armarna mot kroppen så får du maximal hjälp och minskar du vinkeln så blir övningen lite tuffare. Båda dina axlar ska hela tiden ligga fast pressade mot golvet samtidigt som du roterar benen ned mot ena sidan av kroppen. Du ska stanna innan fötterna når golvet och sedan vända tillbaka till toppläget för att sedan gå ned åt andra hållet.

Kläm gärna fast en boll mellan dina fötter om du tycker att övningen är för lätt och tycker du att övningen istället är för svår så kan du utföra den med böjda ben.

Tips för Windshield Wipers

  • Sträck ut armarna 90 grader från kroppen för extra stöd, har du mindre än 90 grader blir det ännu svårare
  • Du kan också hålla fast i något bakom din nacke med händerna
  • Dina ben ska ligga rakt upp mot taket, 90 grader mot kroppen
  • Håll ihop dina ben under hela rörelsen, de ska inte spreta 
  • Din övre rygg och axlar ska hela tiden ligga fast i golvet, de ska inte rotera med benen
  • Gör övningen med böjda knän som nybörjare
  • Dina ben ska inte röra golvet vid bottenläget, då vilar magmusklerna och vi vill att de ska arbeta hela tiden
  • Kläm gärna fast en boll mellan fötterna för extra motstånd och tyngd i övningen

Related Exercises