Russian Twist

Träningsdetaljer Russian Twist

  • Primary Muscle
    Sneda magmuskler
  • Secondary Muscle
    Raka magmuskler, Inre magmuskler
  • Equipment
    Kroppsvikt
  • Level
    Lätt

Muskelgrupper och syfte Russian Twist

Russian twist är en favoritövning för många som vill bli starkare i både inre och sneda magmusklerna. I princip utförs magövningen genom att du använder någon sorts vikt (kan vara en boll, kettlebell eller till och med en fylld vattenflaska) och roterar överkroppen från sida till sida. Vridningen ska ske i bålen och inte i höfterna.

Russian Twist är dock en övning där många missar tekniken. De fokuserar på att göra så många reps på så kort tid som möjligt eller så använder de för tunga vikter som de sliter fram och tillbaka. Gör inte detta! Lär dig tekniken först och bygg på med vikter senare för att få optimala resultat. Övningen belastar nämligen dina ryggkotor kraftigt om du utför övningen fel så var väldigt noggrann med tekniken.

Utförande

Sätt dig på golvet med en vikt i ditt knä. Hälarna i golvet och ca 90 graders knävinkel. Luta din överkropp bakåt så att du har ca 45 graders vinkel mot golvet. Dra tillbaka axlarna och tryck fram bröstet. Din rygg ska vara rak. Spänn bålen och titta framåt. Du är nu i startpositionen för en Russian Twist.

Rotera nu din överkropp och låt händerna hamna vid sidan av din kropp innan du roterar över dem till andra sidan av kroppen. Dina ben och dina höfter ska vara stilla, det är överkroppen som ska rotera. Svanka aldrig din rygg under denna övning, ryggen måste förbli rak annars belastar du dina ryggkotor kraftigt. 

Tips för Russian Twist

  • Ha 90 graders knävinkel om du har hälarna i golvet
  • Du kan lyfta upp hälarna från golvet om du vill ha extra motstånd, i detta fall ska du ha mer raka ben
  • Luta överkroppen bakåt så att du har ca 45 graders vinkel mot golvet
  • Se till att din rygg är rak under hela övningen, svanka eller krumma den aldrig
  • Det är överkroppen som ska rotera, inte dina ben/höfter och inte enbart dina armar
  • Ta inte för mycket vikt så att du sliter och swingar den sida till sida, utför övningen kontrollerat
  • Titta framåt under övningen annars kan du bli yr

Related Exercises