Ryggliggande benlyft

Träningsdetaljer Ryggliggande benlyft

  • Primary Muscle
    Raka magmuskler
  • Secondary Muscle
    Inre magmuskler
  • Equipment
    Kroppsvikt
  • Level
    Lätt

Därför gör man Ryggliggande benlyft?

Ryggliggande benlyft är en effektiv form av kroppsövning som både tränar de raka magmusklerna, benen, bålen och till viss del även ryggmusklerna. Det är främst nedre delen av dina magmuskler som kommer att tränas. Kroppsövningen är smidig och enkel vilket gör den till ett perfekt val vid hemmaträning.

Utförande Ryggliggande benlyft

Lägg dig på rygg med raka ben och armarna tryckta mot marken längst med sidorna. Tryck ländryggen mot marken. Du är nu i startpositionen för ryggliggande benlyft.

Lyft benen utan att ländryggen släpper från golvet tills de pekar rakt upp mot taket, då lyfter du rumpa och så mycket av överkroppen du kan och trycker fötterna mot taket. Vänd kontrollerat och sänk först ner överkropp och rumpa, sedan benen mot marken igen utan att ländryggen släpper från golvet. Tänk som att du ska rulla kota för kota både uppåt och neråt.

Tips för Ryggliggande benlyft

  • Se till att ländryggen inte släpper från golvet när du lyfter benen.
  • Dina ben ska aldrig träffa golvet, då släpper kontakten med magmusklerna
  • Spreta inte med benen, de ska sitta ihop
  • Håll emot på vägen tillbaka och sänk långsamt ner benen
  • Vill du göra övningen tyngre när du lyfter rumpan så trycker du benen snett bort från kroppen istället för upp över huvudet.
  • Vill du göra övningen enklare så läger du in händerna under rumpan
  • Känner du obehag i nedre ryggen så kan du böja dina ben något

Related Exercises