Stöt

Träningsdetaljer Stöt

  • Primary Muscle
    Framsida lår, Rumpa, Nedre rygg, Främre axlar
  • Secondary Muscle
    Baksida lår, Trapezius, Triceps, Mellersta axlar, Vader
  • Equipment
    Skivstång
  • Level
    Svår

Därför gör man Stöt som på engelska kallas Jerk

Stöt är en förlängning av Frivändning eftersom att du även ska stöta upp stången över ditt huvud. Stöt innehåller alltså alla delar som en Frivändning har samt den sista delen som belastar dina axlar och triceps. Övningen är ett Olympiskt lyft. Den är en extremt bra övning men också en väldigt svår. Ta därför hjälp av tränare eller en erfarna lyftare innan du försöker dig på Stöt.

Utförande Stöt

Ställ dig nära stången så att den ligger över dina fötter. Greppa den bredare än dina axlar med ett överhandsgrepp. Böj benen. Din rumpa ska ligga högre än dina knän och bröstet ska ligga över din rumpa i höjd. Din rygg ska vara rak men lutad uppåt. Din blick skall vara framåt men inte så att nacken böjs uppåt. Spänn magen och känns stabilitet.

Dra snabbt men inte i full fart upp stången längst med dina smalben. När stången kommer upp över dina knän accelererar du fullt ut. Samtidigt som du fortsatt drar uppåt så trycker du fram höften så att dina lår slår i stången något. Stången åker svagt framåt men framförallt fortsätter den uppåt. När stången kommer ännu lite till uppåt börjar du vända upp händerna samtidigt som du trycker ifrån med fötterna i ett hopp innan rörelsen övergår i en Frontböj som fångar upp stången i axelhöjd men med fullt böjda ben. Känn stabilitet i detta bottenläge innan du trycker upp och rätar ut benen.

När du känner balans i detta läge så ska du försöka trycka eller stöta upp stången över ditt huvud. Börja med att dra ihop dina fötter något. Böj benen samtidigt som du drar tillbaka din höft något för extra kraft. Explosivt trycker du sedan ifrån med dina ben och genomför ett litet hopp samtidigt som du trycker ut dina armar uppåt. Stången ska precis som i en Militärpress hamna bakom ditt huvud sett från sidan. Dina ben ska inte landa parallellt bredvid varandra som innan utan du ska sära på dem. En fot åker fram och en bak. När du fångat stången i denna stance backar du först främre foten och sedan för du fram bakre foten så att fötterna hamnar bredvid varandra igen. Du har nu genomför hela övningen.

Stöt är kanske en av de svåraste övningar du kan göra. Ta därför hjälp av en instruktör innan du genomför den med mycket vikt

Tips för Stöt

  • Låt stången lika rakt över fötterna
  • Din rumpa ska ligga högre än dina knän och din överkropp ska ligga över din rumpa i höjd
  • Ryggen ska vara rak
  • Se till att få ett ordentligt tryck i bålen, känns stabiliteten
  • Accelerera extra mycket när stången kommit upp över dina knän
  • Tryck fram höften så att dina lår slår i stången
  • Gå ihop något med dina fötter innan du ger dig på stöten
  • För tillbaka din höft något innan stöten för extra kraft
  • Stången ska hamna bakom ditt huvud sett ifrån sidan när du sträcker ut armarna
  • Jerk heter övningen på engelska om du vill samla mer info

Related Exercises