Squat clean thruster

Träningsdetaljer Squat Clean Thruster

  • Primary Muscle
    Främre axlar, Triceps, Framsida lår, Rumpa
  • Secondary Muscle
    Underarmar, Vader, Baksida lår, Inre magmuskler
  • Equipment
    Skivstång
  • Level
    Svår

Muskelgrupper och syfte

Denna övning är en sammaslagning av Frivändning och Push Press. Övningen är mycket populär i Crossfit sammanhang och ses som en effektiv helkroppsövning. Övningen tränar allt ifrån sätet och benmusklerna vid frontböjen till axlar och triceps vid pressen över huvudet. Bålen är aktiv under hela övningsrörelsen.

Utförande Squat clean thruster

Vi har skrivit två separata artiklar om Frivändning och Push Press som du ska läsa igenom för att få så mycket information som möjligt om hur du ska genomföra denna övning. Guiden om frivändning hittar du här  och Push Press övningen hittar du här.

I stora drag så ska du dra upp stången ifrån golvet och vända den i en frivändning med fullt böjda ben. Du ska sedan ifrån bottenläget i full kraft trycka ut benen och när du kommit 3/4 väg upp rätar du även ut dina armarna så att stången hamnar ovanför ditt huvud. Allt ska ske som en enda rörelse.

Detta är en svår övning. Ta hjälp av en instruktör eller en erfaren lyftare

Tips för Squat Clean Thrust

  • Övningen är svår, speciellt för de med begränsad erfarenhet av styrketräning. Bygga upp musklerna och övningen i steg innan du ger dig på hela övningen. Träna först marklyft, axelpress och frontböj separat
  • Kör övningen uppdelad i steg först för att få in deltekniken. Först Frivändning och sedan Push Press
  • Detta är ingen övning vi i första hand rekommenderar för nybörjare, utan för de som har medel till mycket erfarenhet av styrketräning.

Related Exercises