Låg Cable Cross-over

Träningsdetaljer för Låg Cable Cross-over

  • Primary Muscle
    Bröst
  • Secondary Muscle
    Främre axlar, Triceps
  • Equipment
    Kabel
  • Level
    Lätt

Varför gör man Låg Cable Cross-over

Övningen går ut på att träna främst den övre delen av bröstet. För att träna denna del så måste du dra motståndet snett uppåt vilket är precis vad du gör i denna övning.

Förberedelse

Ställ in en lämplig vikt på kabelmaskinerna, samma på båda. Kabelmaskinens fäste ska vara längst ner. Ta ett handtag i varje hand och ställ dig mitt emellan maskinerna. Armarna ska hänga ned från sidan av din kropp med handflatorna framåt. Ta ett steg framåt så att dina armar som håller i handtagen hamnar något bakom din rygg. Sätt en fot framför den andra för balans. Dina armar ska vara svagt böjda, behåll exakt denna böj under hela rörelsen. Dra tillbaka dina axlar och ihop med skulderbladen, tryck fram ditt bröst. Du är nu i startläget.

Utförande

Med svagt böjda armar drar du handtagen snett uppåt mot taket med handflatorna riktade från din kropp. Armarna ska inte åka rakt fram utan lite snett inöver kroppen. Dra ända till bröst eller ansiktshöjd. En av fördelarna med att göra övingen i kabelmaskin är att händerna kan korsa varandra i toppläget för extra effekt, gör gärna detta.

Sänk långsamt tillbaka armarna hela vägen tills de hamnar strax bakom din rygg sett från sidan. Tänk på att hålla emot vikten, släpp inte bra handtagen.

Tänk på att behålla samma svagt böjda armar både uppåt och nedåt i rörelse.

Dra inte upp axlarna mot öronen, de ska ligga stilla

Tips för Låg Cable Cross-over

  • Ta ett steg fram så att armarna hamnar bakom din rygg
  • Handflatorna ska ligga framåt
  • Luta överkroppen svagt framåt
  • Dra tillbaka dina axlar och ihop med skulderbladen, tryck fram bröstet
  • Ha svagt böjda men fixerade armar under hela övningen
  • Raka handleder
  • Korsa gärna händerna i toppläget
  • Utför övningen långsamt, håll emot vikten på vägen tillbaka
  • Gunga inte överkroppen, den ska vara stilla
  • Gå hela vägen tillbaka så att armarna hamnar bakom kroppen igen
  • Ryck inte i handtagen utan dra vikten kontrollerat
  • Dra inte upp axlarna mot öronen, de ska ligga stilla

Related Exercises