Cable-flyes på snedbänk

Träningsdetaljer Cable-Flyes

  • Primary Muscle
    Bröst
  • Secondary Muscle
    Främre axlar
  • Equipment
    Kabel
  • Level
    Lätt

Varför gör man Cable Flyes på snedbänk

Övningen liknar klassiska Flyes med Hantlar och vanliga vanliga Cable Crossovers. Den stora skillnaden mot Flyes är att den görs med kabeldrag vilket gör att belastningen blir mer jämnt fördelad jämfört med Flys där det är som jobbigast längst ner i rörelsen och i princip ingen belastning alls för bröstet i toppläget. Vi kan också låta händerna korsa varandra och pressa ihop det inre bröstet ännu mer i en kabelmaskin.
Jämfört med vanliga Cable Crossovers så gör den sneda bänken att den övre delen av bröstet får arbeta extra mycket.
Övningen passar väldigt bra för Drop Sets eftersom du snabbt och enkelt kan sänka vikten samtidigt som kabelmaskiner är säkra att träna ensamma i. 

Denna övning går även att göra stående utan bänk. Då kopplar du in bålen lite mer viket kan vara att föredra. 

Förberedande:

Ställ en snedbänk (ca 35-45 graders lutning) mellan kabelmagasinen. Fäst kabelhandtagen i de nedre golvfästena. Greppa handtagen och sätt dig ner på bänken. Placera dina fötter stabilt på golvet. Luta dig bakåt och dra tillbaka axlarna och ihop med skulderbladen, ditt bröst ska då åka fram så att vi kan fokusera på det i övningen. Sträck ut dina armar så att de bli nästan raka, som att krama ett stort träd. Du ska behålla denna svaga böj i armarna under hela övningen. Handlederna ska vara raka under hela rörelsen, böj dem inte utåt eller inåt. Du är nu i startläget 

Utförande: 

Sänk långsamt dina armar ner mot golvet. När händerna är parallella med ryggen så stannar du en kort stund innan du vänder på rörelsen och drar ihop armarna så att de möte uppe igen över kroppen. Går du längre ner än parallellt med ryggen så belastas dina axlar för mycket, undvik detta.

Ha övre delen av ryggen tryckt mot bänken under hela lyftet, gunga inte framåt. Din nacke ska också förbli neutral, tryck inte fram eller bak ditt huvud när du tar i.

Lyft inte upp dina axlar mot öronen under rörelsen, de ska förbli dragna snett bakåt.

Om du vill så kan du låta händerna korsa varandra i toppläget 20-30 centimeter så att inre bröstet pressas ihop ännu mer. Håll kvar en stund i detta läge för att maxa sammandragningen. Effekten av detta varierar beroende på hur långt ifrån kabelfästet du ligger dvs olika bra i olika maskiner.

Tips för Cable-Flyes

  • Svagt böjda armar under hela övningen, som att krama ett träd
  • Raka handleder
  • Dra tillbaka axlarna och skulderbladen
  • Håll emot vikten på vägen ner
  • Dra inte upp axlarna mot öronen
  • Du kan korsa händerna i toppläget för att pressa ihop bröstet ännu mer
  • Du kan göra denna övning stående istället för på bänk, då kopplas även bålen in
  • Kör gärna Drop Sets för bröst i denna övning

Related Exercises