Bröstpress i cable-crossover

bröstpress i kabelmaskin

Träningsdetaljer för Bröstpress i Cablecross

  • Primary Muscle
    Bröst
  • Primary Muscle
    Främre axlar, Triceps
  • Equipment
    Kabel
  • Level
    Lätt
  • Övrigt
    Passar väldigt bra för Drop Sets

Varför gör man Bröstpress i Cable Crossovers

Bröstpress i Cable Crossover maskin är en väldigt bra övning för bröst med drop sets. Visst går det att köra drop set i Bänkpress men det kräver ofta en kompis för säkerhets skull och det tar lite tid att ta bort viktskivorna. Att istället köra pressen och löpande justera vikten i en Cable Crossover maskin går supersnabbt och du kan säkert utföra övningen ensam på gymmet.

Övningen är ganska enkel att utföra och den tränar primärt bröstet och främre axlar men triceps får också jobba lite.

Förberedande: 

Ställ in kabelfästena så att de hamnar strax ovanför axelhöjd. Greppa tag i handtagen och för upp händerna framför dina armhålor. Ta 2 steg framåt med ett ben framför det andra. Lägg kroppens tyngdpunkt på det främre benet och luta dig något framåt. Krumma inte ryggen men svanka heller inte för mycket utan spänn bålen så att din rygg blir neutral och rak. Dra ihop skulderbladen och se till att dina axlar är dragna snett bakåt så att ditt bröst trycks fram. Detta är din startposition.

Tryck sedan långsamt dina händer rakt framåt och se till att de möts i mitten framför din kropp när dina armar är raka. Det fina med denna övning är att du t o m kan låta dina händer passera över varandra och pressa ihop den inre delen av bröstmusklerna ännu mer. I Bänkpress med stång är detta omöjligt, samma sak för Dips och det går faktiskt inte heller i Hantelfly. Det är endast med en Cable Crossover du kan göra detta och få ut det extra trycket i inre bröstet. Håll kvar i slutläget och kläm ut det sista innan du långsamt för dina armar tillbaka. Det är inte en fly ut mot sidan du ska göra utan en ren press rakt framåt men armarna. 

Tips för Cable Crossover

  • Dra tillbaka dina axlar och för ihop skulderbladen. Bröstet åker då fram
  • Spänn bålen så att ryggen blir neutralt rak
  • Tryck långsamt fram händerna och håll emot på vägen tillbaka
  • För du händerna över varandra så kan du hålla kvar och klämma ut det sista ur muskeln nån sekund i slutläget
  • Kör gärna drop sets i maskinen
  • Lyckt inte upp axlarna mot dina öron under övningen

Related Exercises