Sittande vadpress

Träningsdetaljer Sittande vadpress

  • Primary Muscle
    Vader
  • Equipment
    Maskin
  • Level
    Lätt

Muskelgrupper och syfte med sittande vadpress

Sittande vadpress är en relativt enkel övning för dig som vill aktivera vaderna. Vadpress kan göras både stående och sittande och den senare varianten är ett bättre alternativ för dig som vill fokusera mer på den inre muskeln i vaderna (Solues). Stående Vadpress kommer att aktivera Gastrocnemius, den synliga yttre tvådelade muskeln, medan sittande aktiverar Solues som bygger mer massa inne i vaden. Vill du bygga volym i dina vader så måste Soleus växa. 

Utförande sittande vadpress:

Sittande vadpress kan utföras både med en vikt på ditt knä eller i en maskin avsedd för vadpress. Om du tränar mycket hemma är vikter i knät givetvis ett bra alternativ medan många gym erbjuder just den maskin du behöver.

Förberedelse:

Sätt dig tillrätta på sittdynan i maskinen. Placera knädynorna rakt ovanför dina knän och sätt främre delen av fötterna på fotplattan. Välj en vikt som är lämplig. Ta inte för tungt utan jobba med flera reps i stället.

Utförande:

För att börja övningen lyfter du upp vikten och hakar loss låsmekanismen. Sänk ned vikten tills vadmuskeln är helt utsträckt och pressa sedan upp vikten med enbart vadmuskeln. Vänta någon sekund i toppositionen innan du sänker ned vikten igen och upprepa rörelsen. Du ska inte gunga överkroppen eller dra med armarna i handtagen.

Om du vill ha extra effekt kan du göra sittande vadpress på ett ben i taget för att verkligen maxa aktiveringen i vardera ben.

Tips för Sittande Vadpress

  • Övningen tränar Soleus som är den inre vadmuskeln
  • Gå hela vägen ner och upp
  • Utför övningen långsamt, gunga inte vikten
  • Välj inte en för tung vikt. Jobba med flera reps istället. Helt ok mellan 20-30
  • Din överkropp ska inte gunga fram och tillbaka utan vara upprätt fixerad
  • Du ska inte dra i handtagen med armarna, enbart dina vader ska flytta vikten
  • Håll kvar nån sekund i toppläget
  • Stretcha ut vaden helt i bottenläget
  • Du kan genomföra övningen med en hantel på knät om det inte finns en maskin i närheten

Related Exercises