Goblet squat

Hur gör man Goblet Squats och vilka muskler tränas?

Goblet Squat är ett perfekt komplement till de tyngre övningarna Knäböj och Front Squat. Övningen fungerar bra för hemmaträning eller på resan då du endast behöver en lägre vikt att hålla framför kroppen. Goblet Squats är också en väldigt bra läroövning innan du börjar med de tyngre Squat övningarna. Är du ensam på gymmet utan någon som passar dig när du vill köra Knäböj så är Goblet Squats ett säkrare alternativ.

Träningsdetaljer Goblet Squat

  • Primary Muscle
    Baksida lår, Rumpa, Framsida lår
  • Secondary Muscle
    Vader
  • Equipment
    Hantel, Kettlebell
  • Level
    Lätt

Utförande

Ställ dig något bredare isär än axelbrett med dina fötter. Dina tår ska peka svagt utåt. Lyft upp vikten och håll den strax under din haka och nära kroppen. Håller du en hantel så ska dina handflator ligga på undersidan av de övre viktskivorna. Dina armbågar ska ligga tätt intill sidan av din kropp och peka neråt. Dra tillbaka axlarna och ihop med skulderbladen, tryck fram ditt bröst. Spänn din bål. Tyngden ska ligga på mitten av dina fötter både på vägen ner och upp i rörelsen. Du är nu i din startposition.

Inled rörelsen neråt genom att sätta dig bakåt och nedåt ”mellan fötterna”. Din höft ska alltså åka lite bakåt samtidigt som du böjer dina knän. Din rygg ska vara rak och ditt bröst så upprätt på bara kan under hela rörelsen. Du kommer luta svagt framåt när du drar tillbaka höften men försök att hålla dig upprätt. Böj dina knän i samma vinkel utåt som dina fötter. Böj benen så långt du bara kan, gärna hela vägen ner till golvet med rumpan.

När du kommit tills dina lår är parallella med golvet ännu längre ner vänder du rörelsen och trycker upp kroppen så att dina knän rätas ut. Din överkropp ska hela tiden vara så rak och upprätt som möjligt.

Tips för Goblet Squats

  • Håll vikten tätt intill kroppen under hela övningen
  • Kroppens tyngdpunkt ska ligga på mitten av din fot hela tiden
  • Spänn bålen
  • Dra tillbaka dina axlar och tryck ihop skulderbladen, tryck fram bröstet
  • Ditt bröst ska vara så upprätt som möjligt under hela övningen
  • Krumma absolut inte ryggen, den ska vara rak
  • Dina tår ska peka svagt utåt
  • Böj dina knän i samma riktning som dina tår
  • Detta är en perfekt övning att köra hemma eller på resan

Alternativa övningar

Related Exercises