Axelpress med hantlar

Träningsdetaljer Axelpress med Hantlar

  • Primary Muscle
    Främre axlar, Mellersta axlar
  • Secondary Muscle
    Triceps, Inre magmuskler
  • Equipment
    Hantel
  • Level
    Lätt

Muskelgrupper och syfte

Axelpress är en ganska vanlig axelövning som kan utföras sittandes eller ståendes. Övningen tränar primärt de främre och mellersta delen av axeln. Triceps hjälper också till att räta ut armarna så de tränas definitivt. Vidare aktiveras bålen, främst vid stående, så de inre magmusklerna arbetar också. En win-win övning helt enkelt.

Utförande Axelpress

Greppa ett par hantlar som passar dig och som du kan hantera kontrollerat (överdriv inte från början). Sätt dig sedan ner på en bänk, antingen uppfälld för att stabilisera ryggen eller på en plan bänk. Lyft sedan upp hantlarna så du har dem i öronhöjd med armbågarna pekandes mot golvet. Handflatorna ska peka ifrån dig. Lyft sedan upp hantlarna i en kontrollerad rörelse tills armarna är utsträckta mot taket. Håll i toppläget en sekunder. Gå sedan långsamt tillbaka till utgångspositionen och upprepa rörelsen.

Övningen går också att utföra ståendes. Se till att ha fötterna axelbrett isär och att din rygg är rak.  När du pressar upp vikterna vill ryggen svanka. Har du aktiverat bålen kommer det istället att bli en nyttig, naturlig svank och dina djupa och nedre magmuskler kommer att få lite träning. Tryck inte in huvudet i stolen nr du tar i. det kan ge upphov till skador på nacken

Tips för Axelpress med Hantlar

  • Ta inte en för stor vikt, har du inte kontroll över hanteln kommer ryggen att arbeta istället vilket vi inte vill
  • Dra tillbaka axlarna och ihop med skulderbladen, tryck fram bröstet
  • Behåll axlarna sänkta genom lyftet, rör dem inte uppåt mot öronen
  • Gunga inte överkroppen, det är armarna som ska röra på sig
  • Håll emot hantlarna på vägen ner
  • Gör du övningen ståendes och lyfter en arm åt gången aktiverar du magen ännu mer
  • Tryck inte in ditt huvud i stolen om du utför övningen sittandes

Related Exercises