Arnoldpress

arnoldpress

Träningsdetaljer Arnoldpress

  • Primary Muscle
    Främre axlar
  • Secondary Muscle
    Mellersta axlar, Triceps
  • Equipment
    Hantel
  • Level
    Lätt

Varför gör man Arnoldpress

Som namnet antyder så skapades övningen av ingen mindre än herr Schwartzenegger själv. Övningen är en klassiska hantelpress, som belastar främst främst delen av dina axlar, med en utåt rotation som är bra för mellersta och baksidan av dina axlar. Du tränar alltså alla tre delar med denna övning även om främre tränas mest. Du får också en längre rörelsebana genom att starten av rörelsen börjar med hantlarna framför bröstet jämfört med klassisk axelpressen som håller dem över axlarna.

Utförande Arnoldpress

Välj ett par lämpliga hantlar och ställ dig axelbrett mellan fötterna. Vikten ska vara lägre än vanlig hantelpress för axlar. Du ska hålla hantlarna strax över axelhöjd framför din kropp så att handflatorna är riktade mot kroppen. Dina armbågar ska i detta läge ligga tätt intill sidan av din kropp, inte ihop tryckta framför kroppen. Spänn din rumpa och din bål så att du får en neutral rygg. Dra tillbaka axlarna och ihop med skulderbladen, tryck fram bröstet något.

Du ska nu göra två rörelser samtidigt. Du ska dels rotera ut armbågarna åt sidan samtidigt som du ska pressa upp hantlarna mot taket. Armbågarna och händerna ska rotera så att dina handflatorna pekar rakt fram. Armarna ska sträckas ut tills du de är totalt utsträckta över ditt huvud. Då så har du kommit till toppositionen.

Sänk nu långsamt tillbaka hantlarna till axelhöjd samtidigt som du roterar in armbågar och händer. Dina armbågar ska hamna tätt intill sidan av kroppen samtidigt som du håller hantlarna strax över axelhöjd framför ditt bröst med handflatorna riktade mot dig. Du har nu genomfört hela rörelsen.

Tänk på att allt sker i en enda rörelse, press och rotation tillsammans

Tips Arnoldpress

  • Välj inte för tung vikt. Du ska lyfta mindre än vid vanlig Axelpress med hantlar
  • Utför övningen långsamt
  • Lyft inte upp dina axlar mot öronen
  • Rotera och lyft i en enda rörelse
  • Rotationen startar direkt och avslutas i toppen, den pågår hela rörelsen
  • Håll emot vikten på vägen ner

Related Exercises