Hängande Rodd

Träningsdetaljer Hängande Rodd

  • Primary Muscle
    Trapezius, Latissimus dorsi, Bakre axlar
  • Secondary Muscle
    Biceps
  • Equipment
    Kroppsvikt
  • Level
    Lätt

Varför ska man göra hängande rodd?

Övningen är ganska enkel för nybörjare, framför allt om du har böjda ben. Det går också att hitta varianter på övningen när du inte kan gå till gymmet genom att göra den under ett bord eller mellan två stolar, vilket är bra vid hemmaträning eller på din semester.
Hängade rodd passar bra som avslutsövning efter tunga rygglyft för att pressa ur det sista. Ju tröttare du blir desto mer kan du dra in fötterna och fortsätta, ett klassisk drop set. Varierar gärna i tempo och satsa mycket på den excentriska fasen dvs att hålla emot på vägen er.
Testa gärna övningen med TRX band istället, det är något snällare mot dina axlar.

Du varierar vilka muskelgrupper som tränas mest genom att placera kroppen olika högt mot stången. Ligger kroppen högt upp så att du drar stången mer mot nedre delen av ditt bröst så kommer främst dina lats att få arbete. Ligger du däremot längre ned så att stången hamnar högre upp på ditt bröst så kommer dina trapzetius (ryggmusklerna högt upp mellan dina axlar och nacke) att belastas mer.

Vill du involvera dina biceps lite mer i övningen och därmed göra dig starkare så ska du köra ett underhandsgrepp (handflatorna uppåt). För mer ren ryggträning så passar ett överhandsgrepp bättre.

Tips för hängande rodd

  • Ju högre upp stången ligger från marken desto enklare blir övningen
  • Övningen blir tuffare om du har benen fullt utsträckta
  • Ju mer du har stången placerad över ditt bröst desto mer kommer dina lats att ta lyftet. Flyttar du däremot fram kroppen så att din ansikte ligger under stången så kommer dina trapezius att ta belastningen mer.
  • Dra ihop skulderbladen innan du böjer armarna
  • Dra dig långsamt upp och håll emot på vägen tillbaka
  • Ett supinerat grepp (handflatan mot dig) kopplar in dina biceps mer
  • Som variation som är snällare mot dina axlar så kan du använda TRX band

Related Exercises