Vristcurl med stång

Träningsdetaljer för Vristcurl med Stång

  • Primary Muscle
    Underarmar
  • Equipment
    Skivstång
  • Level
    Lätt

Hämta en lämplig skivstång och greppa den med ett smalt underhandsgrepp. Sätt dig ner på en bänk och lägg dina underarmar på dina lår samtidigt som dina handleder sticker ut framför dina knän.
Du kan också lägga dina underarmar direkt på bänken med handlederna utanför kanten, de flesta gör övningen på detta sätt. Det blir enkelt att klämma ihop dina armbågar med låren så att de inte åker av bänken när du tar i. 

Sänk sakta ner stången mot golvet genom att böja dina handleder bakåt. Låt stången sakta rulla ner i ditt grepp mot fingrarna. Håll kvar nån sekund i bottenläget innan fingrarna greppar stången och sedan lyfter du upp den igen genom att böja dina handleder. Du ska gå hela vägen upp så att dina underarmar får ett ordentligt tryck. Detta sker först i slutet av rörelsen, i början är det främst ditt grepp som tränas. 

Utför övningen långsamt och ta det lugnt med vikten.

Du kan utföra övningen med ett överhandsgrepp också, testa dig fram 

Tips för Vristcurl med Skivstång

  • Utför övningen med både under och överhandsgrepp
  • Gör rörelsen långsamt åt båda hållen
  • Rulla ner stången i dina fingrar på vägen ner
  • Glöm inte att gå hela vägen upp så att dina underarmar tränas ordentligt, det är främst som tränas i nedre delen av rörelsen

Related Exercises