Vristcurl med hantel

Träningsdetaljer Vristcurl med Hantel

  • Primary Muscle
    Underarmar
  • Equipment
    Hantel
  • Level
    Lätt

Hämta två lämpliga hantlar och greppa den med ett underhandsgrepp. Sätt dig ner på en bänk och lägga armarna på var sitt lår med handflatan uppåt. Handleden ska ligga strax utanför dina knän. Håll hantlarna mer i fingrarna än inne i handen. 

Sänk sankta ner hantlarna mot golvet genom att böja dina handleder bakåt. Om du kan så kan hanteln gärna rulla neråt i ditt grepp så att den kommer ännu längre ner mot fingrarna som till slut stoppar den. Håll kvar nån sekund i detta bottenläge innan du greppar hanteln och böjer handleden uppåt igen. Utför rörelsen långsamt både bakåt och framåt. Den första delen av rörelsen uppåt tränar främst ditt grepp medan sista biten när fingrarna är över handleden tränar dina underarmar.

Övningen går att utföra med ett överhandsgrepp, handflatan neråt. Då tränas andra sidan av dina underarmar mer.        

Det kan också vara en fördel att köra en handled i taget för mer balans            

Tips för vristcurl med hantel

  • Utför övningen med både under och överhandsgrepp
  • Gör rörelsen långsamt åt båda hållen
  • Låt gärna hantlarna rulla ner i dina fingrar på vägen ner
  • Glöm inte att gå hela vägen upp så att dina underarmar tränas ordentligt, det är främst som tränas i nedre delen av rörelsen
  • Det kan vara en fördel att köra en handled i taget för mer balans            

Related Exercises