Preacher curl

Så här gör du Preacher Curls

Preacher curl är en väldigt bra bicepsövning som verkligen isolerar dina bicepsmuskler. Jämför med andra friare curlövning så är det svårt att fuska i denna övning eftersom du varken kan gunga upp vikten eller flytta dina armbågar.
Du kan även köra dina preacher curls på en lutande vanlig bänk med en arm i taget. Du använder då en hantel istället för en skivstång.

Träningsdetaljer Preacher Curl

  • Primary Muscle
    Biceps
  • Secondary Muscle
    Underarmar
  • Equipment
    Skivstång
  • Level
    Medel

Utförande Preacher curl

Använd en z-stång eller en rak skivstång och lägg på en vikt som du har kontroll över. Justera sätet och luta dig fram över stödet så att dina armhålor ligger tryckta mot toppen av stödet. Du ska absolut inte ha luft mellan armhålorna och stödet för då är det enkelt att gunga upp vikten med kroppen vilket vi inte vill. När armhålorna och dina triceps ligger pressade mot stödet så har du isolerat dina biceps. Behåll denna position genom hela övningen. Det är endast dina underarmar som ska åka upp och ned och dina armbågar ska inte röra sig utåt i sidled. Fatta stången axelbrett med ett underhandsgrepp.

Så här gör du Preacher curl

Lyft stången långsamt hela vägen upp tills dess att du inte kan böja armarna mer. Lyft inte upp dina armbågar ifrån stödet för då lyfter du med axlarna, armbågarna ska hela tiden ligga pressade mot stödet. När du kommit hela vägen upp så pressar du ihop dina biceps nån sekund innan du långsamt sänker stången hela vägen ned igen. I bottenläget kommer du att vara som svagast så var noggrann med att använda vikter som du klarar av.

Tips Preacher Curl

  • Använd inte för mycket vikt
  • Se till att dina armhålor ligger pressade mot stödet
  • Gunga inte med överkroppen. Det är endast dina armar som ska jobba
  • Håll emot på vägen ned, det ska ta ca 3-4 sekunder att sänka stången
  • Lyft inte upp dina armbågar ifrån stödet
  • Se till att dina armbågar inte åker isär under övningen, de ska ligga fast i stödet
  • Gå inte hela vägen ner eller hela vägen upp för mer kontakt under hela övningen

Alternativa övningar till Preacher Curl

Related Exercises