Axellyft med viktskiva

Axellyft med viktskiva

Träningsdetaljer för Axellyft med viktskiva

  • Primary Muscle
    Främre axlar
  • Secondary Muscle
    Mellersta axlar, Inre magmuskler, Raka magmuskler
  • Equipment
    Hantel, Skivstång
  • Level
    Medel

Muskelgrupper och syfte

Axellyft med viktskiva är en kontrollerad axelövning som bygger styrka i hela axeln. Efter några reps kommer du troligtvis också att känna av övningen i magmusklerna, eftersom övningen sätter stora krav på att bålen ska vara stabiliserad och spänd under hela rörelsebanan.

Utförande Axellyft med viktskiva

Stå upp i atletisk hållning med lätt böjda ben. Spänn bålen för att kontrollera och stärka hållningen. Axlarna ska hållas neråt och skuldrorna lätt nedåt. Håll viktskivan i händerna vid midjan i ett spänt grepp för att spänna musklerna så mycket som möjligt.

Spänn bålen och lyft nu viktskivan rakt fram/uppåt tills armarna är sträckta. Håll kvar i toppositionen i (som högst) axelhöjd i 1-2 sekunder innan du långsamt sänker till startposition.

Tips för Axellyft med viktskiva

  • Böj benen svagt
  • Spänn magen
  • Höj inte upp dina axlar mot öronen, de ska vara stilla genom lyftet
  • Lyft upp skivan med raka armar och stanna i jämnhöjd med ditt huvud
  • Lyft långsamt vikten uppåt och håll emot på vägen ned
  • Du kan byta ut viktskivan mot hantlar eller en skivstång

Related Exercises