Annons
Annons

Bröstövningar - för träning av Pectoralis

Den största muskeln på överkroppens framsida är bröstmuskeln. Det är väldigt många som kämpar och sliter hårt för att skaffa sig välutvecklade och breda bröstmuskler. Anatomin för bröstmuskeln gör att man bör träna den i tre vinklar: den övre delen, mitten partiet och den nedre delen av muskeln. Vi har därför samlat en rad bröstövningar och grupperat dem i nedre, mellersta och övre delen så att alla områden täcks in.

Skriv upp dig på vårt gratis nyhetsbrev som kommer varje helg!

Mellersta delen

Nedre bröst

Annons

Övre bröst

Mer om bröstövningar

Även om bröstövningar ofta delas in i tre olika grupper så är bröstmuskeln en enda sammanhängande muskel. Samtliga muskeldelar aktiveras när du utför övningar men de gör det i olika grad beroende på vilken vinkel dina armar har när övningen genomförs. Man kan säga att övningar där armarna har mer än 90 grader främst tränar den övre delen av muskeln. Armar i 90 graders vinkel tränar främst den mellersta delen och vinklar under 90 grader tränar den nedre delen.

Att träna bröstet kan vara svårt till en början men när man väl fått grepp om tekniken är utdelningen stor. I framför allt pressövningarna när man ligger på rygg så kan du lägga på riktigt mycket vikt och utsätta dina muskler för en kraftig anspänning. Detta kommer att ge väldigt bra resultat men se först och främst till att du lyfter rätt. Skaderisken ökar väldigt mycket om du gör tunga lyft med fel teknik. Tänk först form, sedan volym i antal reps och först till sist vikten. Inte tvärt om!

Är du osäker på hur man genomför en viss bröstövning, trots våra beskrivningar och bilder, så bör du be någon mer erfaren styrketränare eller instruktör på ditt gym att demonstrera övningen för dig.

Tips kring bröstövningar

  • Dra alltid tillbaka skulderbladen så att axlarna åker bakåt
  • Tryck fram ditt bröst i övningarna
  • Var försiktig med dina armbågar och handleder
  • Lyft inte för tungt! Tänk form, volym och till sist vikt
  • Gör olika övningar som fokuserar på alla de tre delarna
  • När du tränar bröst tränas ofta triceps i samma övning. Det kan därför vara bra att köra bröst och triceps under samma pass

 

Annons