5 myter kring fettförbränning

Problemet med myter kring fettförbränning är att de ofta inte bara är flaska utan att de också slösar bort en massa tid 

1. Du måste konditionsträna det första du gör på morgonen. På tom mage dessutom

Ta det lugnt. Du behöver inte hoppa upp på löpbandet klockan fem varje morgon. Låt det sunda förnuftet styra när du ska träna istället. Om morgonen är den bästa tiden för dig att träna så gör det. Men det är inget magiskt med den här tiden. Kalori- och fettförbränning är en 24-timmar-om-dygnet grej. Det spelar ingen roll vilken tid du tränar så länge du tränar intensivt och konsekvent.

2. Du måste konditionsträna i din “Fat burning zone”

Detta är också nonsens. I ett lägre tempo så bränner du kanske en större procentandel av kalorierna som fett men det låga tempot gör att du totalt bränner mycket färre kalorier. När du ökar din träningsintensitet och går utanför din så kallade “fat burning zone” så kommer du att bränna fler kalorier totalt och på det viset mer fett. Är du väldigt känslig för att inte bränna muskelmassa när du konditionstränar så kan det vara en fördel med riktigt långa promenader i fat ”burning zone” istället för ett intensivt löppass men utifrån ett viktminskningsperspektiv så finns det ingen anledning att inte träna med hög puls. 

3. Du måste konditionsträna i 20 minuter innan fettförbränningen börjar

För detta gäller samma princip som för myt nummer ett. Metabolismen jobbar dygnet runt. Och det är löjligt att tro att fettförbränningen automatiskt sätts på efter just 20 minuter.

4. Att dricka iskallt vatten hjälper dig att bränna kalorier och gå ned i vikt

Den här myten går ofta hand i hand med uträkningar som visar att man kan bränna 70 kalorier per dag genom att dricka 8 glas isvatten. Du ska absolut dricka mycket vatten under dagen men kallt vatten kommer inte att bränna fler kalorier än rumstempererat vatten.

5. Att lägga på sig ett halv kilo i muskler bränner 50 extra kalorier per dag

Den här myten låter ju så bra. Fast om man gör matten så skulle en kille som lade på sig 15 kilo muskler öka sin förbränning med 1500 kalorier per dag? Absolut inte. Detta skulle innebära att en vanlig killes vilande metabolism skulle öka från 2500 kalorier till 4000 kalorier per dag. För att kunna behålla några muskler alls med en sådan metabolism skulle han behöva äta orimliga mängder mat resten av sitt liv.

Related Articles