Annons
Annons

Hur håller man motivationen uppe?

Hur håller man motivationen uppe kring konditionsträning med Nicholas Romas?

Nicholas Roman driver företaget Challengize som erbjuder digitala hälsoutmaningar för företag. Tanken är att det ska vara kul att träna och genom ett handikappsystem så kan den otränade tävla mot kontorets superatlet, det är teambuilding blandat med hälsa. På fritiden springer Nicholas en massa och han har bl a kört Rockman Swinrun där man springer och simmar en heldag i norska fjordar, han har sprungit mellan Stockholm och Västerås för Musikhjälpen och han anordnar en massa lopp i Stockholmsregionen.

Hur lyckas du hålla motivationen uppe för löpträning vecka ut och veckan in?

Först och främst så älskar jag kebab och att dricka öl då och då. Jag vill inte vara utan det. Jag ser helt enkelt träningen som en del i mitt liv i stort och genom att träna mycket så kan jag äta och dricka lite vad jag vill. Jag reglerar min kroppsvikt genom att springa extra mycket om jag slarvat nån dag eller två.
Det andra tipset jag kan ge är att alltid uppleva nya miljöer. Spring inte samma bana varje gång, ändra hela tiden. Jag springer i skogen, på kvällen med pannlampa, när jag är på semester i en stortstad så upplever områden genom löpning. Man hinner se en hel del om man springer 1-2 mil.
Jag kör även digitala lopp mot andra, liverunning där en coach finns i örat på mig och en massa andra löpare samtidigt, Geocaching där jag springer runt som en galning och letar skatter i skogen och jag gör mönster av banan i en löpapp som jag skickar till folk. Den 14 feb på alla hjärtans dag anordnar jag t ex ett lopp där man ska springa en bana som skapar ett hjärta som man sedan skickar till den man tycker om. Kort sagt, gör träningen kul och lustfylld!

Tredje tipset är att skaffa roliga träningsprylar. Jag är alltid snabbast i nya kläder och skor, ha ha, och jag kan nörda ner mig i pulsklockor och appar. Det ska kännas kul att sätta på sig träningskläderna.

Vad gör en bra löpare, hur blir man bättre?

Främst genom att variera din träning. Springer du bara samma runda om och om så kommer du aldrig att bli bättre än just den rundan. Din utveckling kommer att stanna av till slut. Du måste springa korta snabba lopp blandat med långa i sakta tempo. Det svåra är att våga springa långsamt länge. Att springa korta intervaller tills man spyr klarar de flesta av men att springa dubbelt så länge men långsamt är svårt för många mentalt. Mitt tips för att inte bli uttråkad är att köra Geocaching vid långloppen och sedan intervaller eller backträning för de korta.

Mitt andra tips är tålamod. Låt det ta lite tid att komma i form. Många får en impuls på nyår och tokkör i ett par veckor. Deras kropp var inte redo för belastningen och de blir skadade och sen är träningen borta. Är du helt otränad så räcker det om du går i början för att efter ett par gånger lufsa runt. Sakta men säkert bygger du sedan upp kroppen och lungorna, inte genom att chocka en otränad kropp till max under ett par veckor.
Det tredje tipset är återhämtning, du måste vila musklerna men även sova mer. Det tar på kroppen att träna.

Fjärde och sista rådet är att kolla in lite teknik. Det finns massor av filmer på Youtube. Löpning är en naturlig rörelse men det finns mängder av fel man kan göra om man bara ger sig ut och kör. Kolla teknik, du blir en bättre löpare och det är också roligare under passet om du tänker på teknikdetaljer när du kör.

Vi är nu mitt uppe i coronapandemin, hur håller du träningen uppe?

Genom digitala verktyg. Det är inte roligt att springa varje dag i normala fall och att göra det ensam är ännu värre. Jag kör därför digitala lopp med/mot andra och jag tränar även med en digital coach som jag ”ringer upp” och som finns i mitt öra under passet. Det finns massor av tjänster och appar som kopplar ihop mig med människor så att känslan av träningskompisar som peppar och pushar uppstår. Att träna tillsammans är alltid roligare, nu måste man bara göra det lite mer digitalt.

—-

Erik Hamberg
Muscles.se

Annons