Annons
Annons

Billiga proteinkällor

Att äta en kost som innehåller rikligt med protein kan i många fall vara ganska dyrt. Har du satt sprätt på lite för mycket pengar under sommarsemestern eller vill du allmänt bara vill hålla nere din matbudget så ger vi dig här 10 förslag på bra men billiga proteinkällor. Kom ihåg att en sund kost är en varierad kost så även om en proteinkälla är billig så kan du inte äta den hela tiden.

Havregryn: 0:14 kronor/gram protein

Havregryn innehåller massor av bra kolhydrater som ger energi till din träning, riktigt med fibrer och flera mineraler och vitaminer. För ca 26 kronor kan du köpa 1,5 kilo havregryn som innehåller 12 gram protein per 100 gram havregryn. Du får alltså betala ca 0,14 kronor per gram protein. Gör gärna havregrynsgröt med mjölk som också innehåller protein eller varför inte en kvargsmoothie med havregryn i. En annan maträtt som blivit populär är overnight oats:

https://muscles.se/recept/overnight-oats 

overnight oats

Tonfisk på burk: 0:50 kronor/gram protein

Det finns massor av recept som använder tonfisk på burk så här har du en ingrediens som du verkligen kan experimentera med. Tonfisk innehåller ca 26 gram protein per 100 gram fisk. Priserna varierar en hel del mellan märken och affärer men räknar med 13 kronor per 100 gram avrunnen tonfisk och priset per gram protein blir 0,50.

Du bör dock inte äta tonfisk för ofta eftersom vissa märken kan innehålla för mycket kvicksilver och andra tungmetaller. Det kan helt klart vara värt att googla runt lite och se innehållstestar som har utförts på tungmetaller mellan olika varumärken för att hitta de som är bäst.

Svarta bönor: 1 kronor/gram protein eller 0:33 för torra

Har du en tight budget ska du absolut köpa torkade bönor. Svarta bönor innehåller mycket protein men även fibrer, kalcium, magnesium och folsyra. Bönorna passar bra i grytor, sallader, som biffar eller i dina tacos. Du kan köpa dem färdiga mjuka i lag för ca 57 kronor kilot och de innehåller 5,6 gram protein per 100 gram. Pris för mjuka svarta bönor blir 1 kronor per gram protein vilket är ganska mycket. Ett billigare alternativ är att köpa torkade bönor som du blötlägger. Torkade bönor innehåller drygt 3 gånger mer protein, dvs 21 gram, och kostar i princip samma sak som redan blötlagda. Priset sjunker då till 0:33 öre per gram protein. Bönor har dock en tendens att ge en gasig mage så ät inte för mycket av dem.

Kvarg: 0:24 kronor/gram protein

Kvarg är en produkt som vunnit stor popularitet de senaste åren. Kvarg innehåller riktigt bra med protein men tyvärr inte så mycket andra nyttiga ämnen. För ca 14:50 kronor kan du köpa 500 gram kvarg som totalt innehåller 60 gram protein. Detta ger ett pris på 0:24 kronor/gram protein. Ett av de största problemen med kvarg är att det är så mastigt, det är svårt att äta. Många blandar därför ut kvargen med lite fun light saft men ett annat förslag är att göra smoothies med kvarg som bas och tillsätta havregryn, bär/grönsaker och lite vatten eller varför inte en Ayran till starkt mat. Se nedan receptförslag:

https://muscles.se/recept/proteinsmoothie-pa-kvarg/

https://muscles.se/recept/ayran-pa-kvarg/

Fryst kycklinglårfilé eller innerfilé: 0:35 kronor/gram protein

Är billigare än kycklingfilé samtidigt som de innehåller lika mycket protein. Ett kilo kostar ca 70 sek och ger 210 gram protein. Priset per gram protein blir därför 0:35 kronor. Ofta finns djupfryst kyckling på extrapris vilket gör att priset per protein sjunker ännu mer så köp gärna på dig ett par kilo när du får chansen. Det finns mängder med recept för kyckling så tycker du om att laga mat är kyckling kanske den proteinkälla du ska köpa mest av.

https://muscles.se/recept/kycklingbiffar-med-koriander/

Linser: 0:125 kronor/gram protein

Linser finns i flera färger och storlekar men gemensamt kan man säga att de innehåller ca 24 gram protein per 100 gram i sin torkade form. Du kan köpa ett kilo linser för drygt 30 kronor vilket ger ett pris per proteingram på 0:125 kronor. Det finns mänger med recept för linser men precis som för svarat bönor så ger linser upphov till en gasig mage. Ett tips är att skölja dem ordentligt eller att först koka dem i 10 minuter och sedan byta vatten.

https://muscles.se/recept/kryddig-linssoppa/

Keso: 0:36 kronor/gram protein

En klassiker som fungerar väldigt bra som frukost eller mellanmål tillsammans med frukt och mandlar. Keso innehåller 14 gram protein per 100 gram och kostar ca 5 kronor per 100 gram. Detta gör att priset per protein bli 0:36 kronor/gram protein.

Mjölk: 0,29 kronor/gram protein

Mjölk är en proteinkälla som är väldigt vanlig i Sverige och som finns i princip överallt. En liter mjölk innehåller ca 35 gram protein och kostar 10 kronor. Det spelar faktiskt ingen roll om det är mellan, mini eller lättmjölk för de har alla samma proteininnehåll.

Ägg: 0:29 kronor/gram protein

Innehåller massor av nyttiga vitaminer och mineraler förutom protein. Ett ägg innehåller ca 7 gram protein och ett ägg kostar ca 2 kronor. Detta gör att priset per gram protein blir 0:29 kronor. Stirra dig inte blind på att ägg kanske inte är den billigaste proteinkällan i denna artikel för ägg innehåller så mycket annat som är nyttigt för kroppen. Vi rekommenderar starkt att du äter ägg.

https://muscles.se/recept/bananpannkaka/

Ägg - vad innehåller det

Sojabönor: 0:08 kronor/gram protein

I sin torkade form innehåller sojabönor hela 34 gram protein per 100 gram vilket är väldigt mycket. En påse på 500 gram kostar ca 14 kronor så priset per gram protein blir 0:08 kronor/gram vilket är billigast av alla produkter vi presenterar i denna artikel. Sojabönor fungerar bra i sallader, grytor, pastarätter eller som biffar. Ett problem med sojabönor är dock att allergiker kan reagera mot flera proteiner i bönan.

Annons