Annons
Annons

Så mycket protein innehåller viltkött

När det kommer till protein så är oftast kött det första man tänker på.

Kött är väldigt proteinrikt. En femtedel av en köttbit med låg fetthalt består faktiskt av rent protein.

Vi människor behöver proteinerna för att bygga upp kroppens alla celler och för bildningen av livsviktiga hormoner och enzymer.

Du som tränar behöver äta mer protein eftersom ditt proteinbehov ökar, omsättningen av näringsämnet i musklerna ökar och det byggs ny muskelvävnad. Det går även åt protein för att reparera musklerna efter träning. Det är därför viktigt att du får i dig bra och proteinrik mat.

Viltkött innehåller faktiskt mer protein än ”vanligt” kött och är dessutom både nyttigare och bättre för miljön.

Fördelar med att äta vilt

  • Magrare kött
  • Innehåller mer vitaminer och mineraler såsom järn och zink
  • Fettet innehåller omega3
  • Vilddjur behandlas inte med antibiotika
  • Vi behöver inte oroa oss över att köttet innehåller sjukdomar
  • Varje svin trikintestas innan det kommer ut på marknaden
  • Klimatsmart och miljövänligt
  • Inga miljöskadliga utsläpp från fodret till djuren

Att äta vilt är alltså mycket bättre både mot dig själv och mot miljön jämfört med ”vanligt” kött från exempelvis kossor. Precis som vi berättade ovan så är viltkött även mer proteinrikt.

Författaren Fredrik Lundberg har skrivit kokboken Från skott till stek och vi fick chansen att ställa några korta frågor till honom om vilt:

Är viltkött nyttigare?

Det är svårt att vara så kategorisk eftersom viltkött är allt från vildsvin och and till älg och hjort. Men det som viltkött har gemensamt är att det är helt fritt från antibiotika och andra ämnen som uppfödda djur behandlas med. Att äta ett djur som har strövat fritt i naturen och levt ett bra liv helt utan negativ klimatpåverkan är en väldigt bra upplevelse för både smak och sinne.

Smakar allt vilt samma sak, finns det en viltsmak på riktigt, eller skiljer det sig mycket mellan t ex vildsvin och ren?

Det där med viltsmak är en kvarleva från gamla älgstekar som stått för länge i ugnen. Det är en myt som det är dags att ta död på. Generellt för klövvilt är att det hänger på tillagningen. Lite förenklat kan man säga att så länge man inte översteker köttet så slipper man den lite levriga viltsmaken som kan uppstå. Sedan har varje viltslag sin karaktär och smaken är som baken. Själv tycker jag att allt klövvilt är fantastiskt gott men skulle jag vara tvungen att välja så har dovhjort en speciell plats hos mina smaklökar.

Vad ska man tänka på när man lagar vilt?

Var inte rädd för att experimentera men överstek inte. Då sabbar man världens godaste kött.

Se ett urval av Fredrik Lundbergs recept här.

Men hur mycket protein innehåller köttet egentligen? Här nedanför kommer fortsättningen på vår Topplista över proteinrik mat men denna gång med lite mer ovanliga proteinkällor. Så många gram protein innehåller de (per 100 gram):

Älg

Älg - så mycket protein innehåller köttet

  • Älg – stek, ugnsstekt eller grillad: 27,1 g
  • Älgryggbiff tjur: 23,6 g
  • Älgfärs: 22,6 g
  • Älghögrev: 22,5 g
  • Älg ytterlår: 22,1 g
  • Älgskav (fryst rå): 19,8 g
  • Stekt älgfärsbiff: 17,9 g
  • Paté älgfärs kycklinglever: 14,1 g
  • Köttfärssås på älgfärs: 9,7 g
  • Älgkalops: 8,3 g
Annons

Rådjur

Rådjur - så mycket protein innehåller det

  • Ugnsstekt rådjurskött: 29,4 g
  • Rå rådjursbog: 24,3 g
  • Rått rådjurskött: 24 g
  • Rå rådjursstek: 23,6 g

Hare

Hare - så mycket protein innehåller det

  • Stekt harstek: 26,4 g
  • Rått harkött: 21,5 g

Vildsvin

Vildsvin - så mycket protein innehåller det

  • Rå vildsvinfilé: 23,3 g
  • Rått vildsvinskött: 23 g
  • Rå vildsvinsstek: 23 g
  • Rå vildsvinsbog: 22,6 g

Källa: Livsmedelsdatabasen för näringsinnehåll i mat (Livsmedelsverket)

Topplista: proteinrik mat

Annons